• Advies? Bel +31 (0)30 – 22 700 66

Bedrijfsruimte financieren

Via Funda in Business of via-via ben je op zoek naar een eigen bedrijfsruimte. Om te verhuren aan bewoners, om je eigen kantoor te beginnen of om een winkel te starten. Maar zo’n bedrijfsruimte kopen heeft best nog wat voeten in de aarde. Er zijn namelijk honderd-en-één zaken om rekening mee te houden. Om nog maar te zwijgen over de investering die erbij komt kijken. Daarom heb je waarschijnlijk ook gezocht op ‘bedrijfsruimte financieren’ of een vergelijkbare term en kwam je op deze pagina uit. Want de kans is groot dat je een investeerder nodig hebt voor deze grote stap. Op deze pagina lees je meer over de mogelijkheden voor een financiering voor jouw eerste of volgende bedrijfsruimte.

Je (eerste) bedrijfsruimte financieren

Je staat op het punt om een (eerste) bedrijfsruimte aan te kopen. Misschien heb je al het ideale pand op het oog. Als je nog niet weet hoeveel financiering kunt krijgen, dan kan het een flinke domper zijn bij het aanvragen van een financiering voor een specifiek pand. Als je minder krijgt, moet je dat pand uit je hoofd zetten. Daarom raden we aan om alvast in kaart te brengen hoeveel je kunt lenen voor het financieren van je eerste bedrijfsruimte.

Bij het financieren van die bedrijfsruimte is het belangrijk dat je een buffer hebt. Je kunt namelijk geen volledige zakelijke hypotheek krijgen op de aanschafwaarde. Minimaal 10% van het aankoopbedrag dien je zelf te financieren. Op een aanschafbedrag van 350.000 euro betekent dat dus 35.000 euro aan eigen investering. Meer mag natuurlijk altijd.

Via onze rekentool kun je direct zien wat je zelf moet inleggen, hoeveel je maandelijks kwijt bent aan hypotheeklasten en wat de rente is op die financiering als je weet wat het aankoopbedrag is. Dat geeft je richting bij het zoeken naar je aankomende bedrijfsruimte.

Ook al heb je een grote buffer, dat betekent nog niet dat je automatisch de gewenste financiering krijgt. Dat hangt af van hoeveel je verdient, of er nog andere leningen openstaan en je algemene financiële gezondheid, zowel zakelijk als privé.

Nadat je je maandelijkse lasten hebt berekend op de tool op onze website, is het daarom ook belangrijk de berekening te versturen. Onze financieel specialisten kijken dan vrijblijvend mee met jouw financiële situatie. Zo kunnen we eerlijk advies geven over de mogelijkheden voor de financiering van je bedrijfsruimte.

Waar moet ik, naast de bedrijfsruimte financiering, nog meer aan denken?

De financiering van je bedrijfsruimte is het allerbelangrijkste. Maar er komt nog veel meer kijken bij de aankoop van je bedrijfsruimte. Zodra je een potentieel pand op het oog hebt, is het belangrijk om, voordat je overgaat op actie, de volgende eisen doorloopt:

  • De oppervlakte van het bedrijfsruimte
  • De financieringsmogelijkheden
  • De bedrijfsdoeleinden
  • Het bestemmingsplan
  • Eventuele doorgroeimogelijkheden
  • De bereikbaarheid
  • Parkeergelegenheid
  • De uitstraling van het pand
  • De mogelijkheid voor verhuur of aanbouw
  • Erfpacht
  • Vergunningen
  • Gemeentelijke aanschrijvingen
  • Brandveiligheid van de ruimte
  • Bruikbaarheid
  • Het energielabel en andere milieu-eisen

Heb je hulp nodig met het vinden van de juiste bedrijfsruimte of zoek je een adviseur die je van A tot Z meeneemt in het hele proces? Bij Financiering-Bedrijfspanden vind je de juiste adviseurs met jarenlange ervaring. Ook hebben we een breed netwerk binnen de vastgoedbranche zodat we je kunnen doorverwijzen naar de juiste personen. Neem vrijblijvend contact op voor al je vragen rondom de aankoop en financiering van een bedrijfsruimte.

Wat kost de financiering van een bedrijfsruimte?

Voor de financiering van een bedrijfsruimte zijn er, buiten de maandlasten een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. We zetten ze voor je op ‘n rijtje:

Rentekosten

Geld lenen, kost geld. Je betaalt tussen de 2,15% en 4,5% aan rentekosten. Het daadwerkelijke percentage is afhankelijk van de hoogte van het financieringsbedrag en de LTV (schuld-marktwaarde verhouding).

Aanvraag van de bedrijfshypotheek

Er komen een aantal kosten kijken bij het aangaan van de bedrijfshypotheek. Je betaalt kosten voor de taxatie, kadaster en notaris. Dit kost ongeveer 3.000 euro eenmalig. Daarnaast betaal je 8% van het aankoopbedrag aan overdrachtsbelasting wanneer het om een bestaand bedrijfspand gaat. Koop je een nieuw te bouwen bedrijfspand “vrij op naam” dan heb je deze overdrachtsbelasting niet. Dit scheelt aanzienlijk.

Kosten voor Financiering-Bedrijfspanden

Wij werken als onafhankelijke tussenpartij met banken en investeerders. Doordat we geen commissie ontvangen over deze producten, kunnen we objectief de beste financiering adviseren. Wij verdienen alleen aan jou, als klant, wanneer je je bedrijfsruimte financiert via ons.

Wij maken kosteloos een scan en onderzoeken of er voldoende aanknopingspunten liggen voor financiering. Wanneer wij daarna voor je aan de slag gaan betaal je een startfee van EUR 750, (excl. BTW). Na het voldoen van deze factuur leggen wij je financieringsaanvraag voor bij de gewenste financiers.

Onze succesfee is 1% over de leensom opgenomen in offerte (excl. BTW) van de financier. De succesfee betaal je alleen wanneer er een passende offerte vanuit financier wordt gerealiseerd welke je accepteert. Ben je niet tevreden met de aanbieding dan zal er geen succesfee in rekening worden gebracht. De succesfee wordt gefactureerd na ondertekening van de offerte. Het percentage van de succesfee voor leensommen boven de 500.000 euro is maatwerk en zal op voorhand worden afgestemd.

Waarom een bedrijfsruimte financieren via Financiering-Bedrijfspanden?

Wij zijn dé vastgoedexpert voor bedrijfspanden met toegang tot alle relevante financiers;

Je ontvangt de scherpste financierings-offertes voor je bedrijfspand;

Je krijgt een vaste adviseur/aanspreekpunt tijdens het gehele financieringstraject;

Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven/voorwaarden;

Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen rondom het kopen van een bedrijfsruimte? Neem contact op.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.