Commercieel vastgoed

Een droom voor velen: investeren in vastgoed. Voor de een is het een appeltje voor de dorst, voor de ander een directe inkomstenstroom. Cursussen over het investeren hierin schieten als paddenstoelen uit de grond. En hoewel het voor velen financieel succes heeft gebracht, is het belangrijk om op basis van een duidelijk plan hiermee aan de slag te gaan. Op deze pagina vertellen we meer over investeren in commercieel vastgoed en het financieren ervan.

Wat is commercieel vastgoed?

Commercieel vastgoed zijn panden waarin je investeert – met als doel om er meer inkomsten uit te halen. Denk hierbij aan de aankoop van een bedrijfspand of woonhuis voor de verhuur of projectontwikkeling (met behulp van een overbruggingskrediet).

Investeren in commercieel vastgoed: hoe begin je?

Sta je op het punt om te investeren in commercieel vastgoed, neem dan de volgende punten goed door voordat je hiermee aan de slag gaat.

  1. Maak een duidelijk plan: in wat voor type vastgoed wil je investeren, wat is het verwachte rendement en wie is je doelgroep?
  2. Bepaal je budget: hoeveel kun je maximaal investeren in de aankoop ervan? Hou er rekening mee dat geen enkele financier 100% van de aankoop financiert. Hou ook rekening met extra kosten die je maakt bij de aankoop van commercieel vastgoed: overdrachtsbelasting, eventuele bemiddeling, taxatie-, notaris- en kadasterkosten.
  3. Maak een begroting: wat zijn je maandelijkse kosten en hoeveel brengt de huur uit je vastgoed op? Bereken hier de maandelijkse kosten van een vastgoedfinanciering.
  4. Bepaal de locatie: wil je middenin een woonwijk een woonhuis kopen voor de verhuur? Of juist een bedrijfspand kopen op een industrieterrein?
  5. Bepaal de criteria van je commercieel vastgoed zoals de bruikbaarheid, het bestemmingsplan van de gemeente, brandveiligheid, energielabel en parkeergelegenheid. Onze specialisten denken met je mee in een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

De financiering: heb je commercieel vastgoed op het oog waarin je wilt investeren? Vraag een zakelijke lening aan.

Daarom kies je voor een financiering via Financiering-Bedrijfspanden:

  • Wij zijn de vastgoedexpert op het gebied van bedrijfspanden en commercieel vastgoed, met toegang tot alle relevante financiers
  • Je ontvangt de scherpste financierings offertes voor je bedrijfspand
  • Je krijgt een vaste adviseur/aanspreekpunt tijdens het gehele financieringstraject
  • We opereren onafhankelijk: daardoor krijg je eerlijk en transparant advies
  • Volledige ondersteuning en advies bij het verduurzamen van je bedrijfspand
  • Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven/voorwaarden
  • Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden
  • Betalingsafspraak bij acceptatie aanbieding financiering

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.