Overdrachtsbelasting bedrijfspand

Zakelijk gaat het voor de wind. Zo goed zelfs, dat je overweegt een eigen bedrijfspand aan te kopen. Je hebt lang genoeg een zakelijke ruimte gehuurd, je weet dat je de investering uiteindelijk terugverdient en bouwt hiermee meer eigen vermogen op. Of je wilt een bedrijfsruimte aankopen voor de verhuur. Bij de aankoop hiervan krijg je te maken met allerlei kosten die je uit eigen zak moet betalen: denk aan een deel eigen vermogen voor de aankoop, een taxatierapport, kadasterkosten en de overdrachtsbelasting van het bedrijfspand. Op dat laatste onderwerp gaan we dieper in: want wat is het precies en hoeveel betaal je aan overdrachtsbelasting op een zakelijk pand?

Wat is overdrachtsbelasting?

Overdrachtsbelasting is een belasting die wordt geheven op de overdracht van onroerend goed. Dit gebeurt zowel voor bestaande woningen als voor bedrijfspanden. Deze belasting wordt berekend als percentage over de waarde van het pand en wordt doorgaans door de koper betaald.

Hoeveel overdrachtsbelasting voor een bedrijfspand betaal je?

De regels voor woningen en bedrijfspanden zijn hierin verschillend. Vanaf 2023 is de overdrachtsbelasting voor bedrijfspanden (en vakantiewoningen) verhoogd in Nederland – op dit moment betaal je 10,4% over de waarde. Koop je bijvoorbeeld een bedrijfspand voor 300.000 euro? Dan betaal je 31.200 euro aan overdrachtsbelasting. Dit bedrag moet je zelf financieren. Je kunt dit dus niet opnemen in je zakelijke hypotheek. Koop je een nieuwbouw bedrijfspand? Dan hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen.

Overige kosten koper

De overdrachtsbelasting voor een bedrijfspand valt onder de ‘kosten koper’ (k.k.). Dit zijn extra kosten bovenop de aankoopsom van het bedrijfspand. Bij de aankoop van een bedrijfspand moet je rekening houden met de volgende kosten:

  • Overdrachtsbelasting bedrijfspand: momenteel 10,4% van de aankoopsom
  • Notaris-, taxatie- & kadasterkosten: ongeveer 3.000 euro eenmalig
  • Makelaarskosten: Als je samenwerkt met een aankoopmakelaar, betaal je doorgaans een commissie of vergoeding. Over het algemeen betaal je hiervoor tussen de 1% en 2,5% van de aankoopsom.
  • Hypotheekadviseur: schakel je een hypotheekadviseur of tussenpersoon in voor het afsluiten van een lening, dan betaal je daar een commissie of vergoeding voor. Bij Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro excl. BTW bij aanvang en vervolgens 1% (excl. BTW) over leensom, bij financieringen tot 500.000 euro.

Rekenvoorbeeld kosten koper

Naast de overdrachtsbelasting, krijg je te maken met veel extra kosten bij de aankoop van een bedrijfspand. Stel, je koopt een bedrijfspand voor 300.000 euro, dan moet je rekening houden met deze extra kosten:

  • Notaris-, taxatie- & kadasterkosten: 3.000 euro
  • Makelaarskosten: 4.500 euro (obv 1,5%)
  • Bemiddeling via Financiering-Bedrijfspanden: 750 euro + 3.000 euro

In dit rekenvoorbeeld ben je voor een bedrijfspand van 300.000 euro ongeveer 11.281 euro kwijt. Koop je een bedrijfspand, dan kun je maximaal 90% van de aankoopsom laten financieren door een zakelijk hypotheekverstrekker. Dat betekent dat je ongeveer 30.000 euro aan eigen geld moet inleggen. Bij een financieringstraject van 300.000 euro heb je dus ongeveer 40.000 euro aan eigen geld nodig.

Heb je onvoldoende eigen middelen voor de financiering van een pand, dan is het slim om in gesprek te gaan met de verkopende partij. In sommige gevallen zijn zij bereid een deel van de koopsom achtergesteld te lenen. Dit betekent dat je dit bedrag niet meer bij externe financier hoeft te lenen.

Benieuwd hoe jouw financiële situatie er precies uit gaat zien? Bereken je kosten via onze gratis calculator.

Waarom kiezen voor Financiering-Bedrijfspanden voor de bemiddeling van mijn financiering?

Als ondernemer kan het lastig zijn om voet tussen de deur te krijgen bij de traditionele (zakelijke) hypotheek verstrekkers als de banken. De voorwaarden zijn voor jouw situatie te streng, of je spreekt de taal van financiers niet. Daarnaast kost het je dagen werk om de beste financiering te vinden tegen de beste voorwaarden. Kostbare tijd die je eigenlijk wil besteden in het leiden van je bedrijf.

Besteed daarom je financieringstraject uit bij ons. Door onze jarenlange ervaring binnen het bankwezen én de financieringsmarkt, hebben we een groot netwerk aan hypotheekverstrekkers opgebouwd. We werken onafhankelijk samen met banken en andere financiers. We ontvangen geen commissies, waardoor we eerlijk en transparant advies geven.

Benieuwd hoe zo’n financieringstraject eruitziet? Neem contact op en maak vrijblijvend kennis met ons.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.