Vastgoed beleggen

Vastgoed beleggen is enorm populair. Beleggen in onroerend goed zit de laatste tijd in de lift, omdat het voor veel mensen een manier is om hun portefeuille te diversifiëren en passief inkomen te genereren. De kans op een hoog rendement is aanwezig en het biedt de mogelijkheid om het vermogen te stabiliseren tijdens een periode van financiële onrust. Op deze pagina vertellen we meer over vastgoed beleggen en geven we tips hoe jij – ook als je misschien nog niet de volledige financiële middelen hebt – hiermee kunt starten.

Wat is vastgoed beleggen?

Vastgoed beleggen gaat om het kopen, bezitten en beheren van onroerend goed. Het doel hiervan is om inkomsten te genereren uit huur of verkoopopbrengsten en daarmee het vermogen te laten groeien. Investeren in vastgoed kan een lucratieve investeringsoptie zijn, omdat vaak de waarde van de panden stijgen. Het brengt ook risico’s met zich mee: denk aan economische onzekerheid, een recessie, fiscale veranderingen of leegstand. Zoals bij elke investering, is het belangrijk om de markt zorgvuldig te onderzoeken en een financieel adviseur te raadplegen voordat je een beslissing neemt.

Hoe begin je met vastgoed beleggen?

Beleggen in vastgoed kan een goede manier zijn om je vermogen te laten groeien, maar het vereist planning, voorbereiding en een deel investeren met eigen vermogen. We zetten de belangrijkste tips voor je op een rij.

Tip 1: Start met vooronderzoek

Voordat je in je (eerste) vastgoedavontuur duikt, is het belangrijk om de markt te onderzoeken. Bekijk verschillende markten: wil je bijvoorbeeld investeren in zorgvastgoed, winkelpanden of woningen? Zodra je focust op bepaald gebied en type onroerend goed, wil je je inlezen in wetten en regels. Denk hierbij aan bestemmingsplannen, voorschriften en richtlijnen die van toepassing zijn op deze investeringen.

Tip 2: Bepaal je budget

Om je zoekopdracht te verfijnen, is het belangrijk om een budget te bepalen. Ga je vastgoed beleggen, dan moet je minimaal 20% aan eigen geld inleggen. Schaf je een pand van 300.000 euro aan, dan betekent dat een minimale investering van 60.000 euro (exclusief kosten koper). Bepaal op basis van de eigen inleg wat je hierin kunt veroorloven.

Wil je de overige 80% laten financieren met een vastgoedhypotheek? Dan moet je bepalen welke maandelijkse lasten je kunt dragen. Wanneer we het voorbeeld van 300.000 euro aanhouden, betekent dat je maximaal 240.000 euro kunt laten financieren.

Op basis van de maximale looptijd (20 jaar) betaal je maandelijks 1.000 euro aan aflossing, exclusief rentekosten. Op onze website kun je zelf je maandelijkse kosten berekenen in de rekentool. De exacte maandelijkse kosten zijn afhankelijk van de hoogte van het financieringsbedrag, de schuld-marktwaarde verhouding, het rentepercentage en de looptijd. De kosten zijn indicatief en pas na het versturen van je aanvraag kunnen we je hierover gericht adviseren.

Tip 3: Doe een hypotheekaanvraag voor je vastgoedbelegging

De uiteindelijke hoogte van het financieringsbedrag hangt onder andere af van je huidige leningen en financiële gezondheid. Na de bankencrisis zijn veel financiers strenger geworden, waardoor je misschien minder kunt lenen dan gehoopt. Verstuur daarom altijd je financieringsaanvraag na het invullen ervan, zodat je een objectief beeld en vrijblijvend advies ontvangt.

Naast banken, werken wij ook samen met alternatieve financiers. Dit zijn organisaties – of soms individuele personen die financieringen voor vastgoed aanbieden in ruil voor een stuk rendement (rentekosten). Het voordeel hiervan – ten opzichte van geld lenen bij de bank – is dat je over het algemeen meer boetevrij kunt aflossen en dat de voorwaarden minder streng zijn. De rentekosten liggen hier soms hoger maar je kunt ook een veel groter deel van de financiering aflossingsvrij lenen.  Afhankelijk van je wensen en persoonlijke situatie bieden wij adviseren wij onafhankelijk welke financier het beste bij jou past.

Welke aanvullende kosten zijn er op het gebied van vastgoed beleggen?

Vooraf een duidelijk overzicht van alle kosten voorkomt onaangename verrassingen. Daarom zetten we alle kosten voor je op een rijtje:

Kosten koper

De term ‘kosten koper’ is een verzamelnaam van alle noodzakelijke kosten die je maakt om een pand te kopen. Hierbij een overzicht van deze kosten:

Taxatie, kadaster, notaris+/- 3.000 euro
Overdrachtsbelasting10,4% van het aankoopbedrag

Afhankelijk van je situatie en wensen komen hier nog extra kosten bovenop. Bespreek dit met een financieringsspecialist.

Rentekosten

Heb je een financiering nodig voor je vastgoedbelegging? Hierover betaal je rentekosten – een vergoeding omdat jij gebruik maakt van de lening. Dit is het verdienmodel van banken en andere vastgoedfinanciers. De hoogte van de rente fluctueert en hangt af  hoe lang je de rente vastzet op je zakelijke hypotheek en wat de schuld/ waardeverhouding is. Op dit moment liggen de rentes gemiddeld tussen de 4,10% – 5,90%. Bekijk de actuele rentestanden op deze pagina.

Fee voor tussenpartij

Zelf een financiering regelen bij bijvoorbeeld een bank is veel gedoe. Je spreekt de taal niet. en veel financiers van beleggingsvastgoed bieden niet geen rechtstreekse financieringskanalen en maar werken alleen direct met partners zoals wij. Het voordeel van werken met een tussenpartij is dat al het uitzoekwerk voor je wordt geregeld. Met jarenlange ervaring in de vastgoed- en financiële markten weten wij precies welke financier het beste past bij jouw wensen. Je kunt namelijk een hoop geld besparen op de financiering bij vastgoed beleggen. Geld dat je bespaart door te investeren in een tussenpartij – en dat je weer kunt inzetten voor je volgende vastgoedavontuur.

Je betaalt bij ons 750 euro als startfee. Heb je een pand succesvol aangekocht met een financiering via ons? Dan betaal je 1% over de leensom bij investeringen tot 500.000 euro. Een intakegesprek is gratis, dus maak alvast kennis met ons om de mogelijkheden voor jouw situatie te bespreken.

Vastgoed beleggen? Kies voor een financiering via Financiering-Bedrijfspanden

Wij zijn dé vastgoedexpert voor bedrijfspanden met toegang tot alle relevante financiers;

Je ontvangt de scherpste financierings-offertes voor je bedrijfspand;

Je krijgt een vaste adviseur/aanspreekpunt tijdens het gehele financieringstraject;

Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven/voorwaarden;

Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.