Vakantiewoning verhuren

Altijd al gedroomd van een vakantiewoning aan de Noordzee of juist de groene natuur? Daar kun je een win-winsituatie van maken: deels de woning verhuren en er zelf ook gebruik van maken. Zo verlaag je de kosten en heb je een relatief goedkoop optrekje voor vakanties in eigen land. Een vakantiewoning verhuren gaat gepaard met verschillende regels en richtlijnen. Op deze pagina vertellen we er meer over.

Mag je zomaar een vakantiewoning verhuren?

In principe mag iedereen een vakantiewoning verhuren in Nederland. Wel zijn er bepaalde richtlijnen waaraan je moet voldoen: niet iedere locatie is geschikt voor verhuur en daarnaast moet je bij sommige gemeenten een vergunning aanvragen. Daarnaast is het belangrijk dat je de voorwaarden van de hypotheekverstrekker checkt voordat je overgaat op aankoop van een vakantiewoning. We vertellen welke stappen belangrijk zijn vóórdat je overgaat op de aanschaf van een vakantiewoning.

Stap 1: Locatie en budget vaststellen

Richt je je op natuurliefhebbers of internationale toeristen die naar de hoofdstad komen voor een stedentrip? Je doelgroep bepaalt je locatie. Daarnaast moet je ook een budget bepalen: een deel van de aankoopsom moet je namelijk zelf financieren. Met onze rekentool bepaal je je budget en kun je gericht zoeken naar een geschikte vakantiewoning.

Stap 2: Controleer regels vanuit de gemeente

De regels rondom vakantiewoningverhuur kunnen per gemeente verschillen. De ene gemeente vraagt alleen om een registratiecode, bij de andere heb je een specifieke vergunning nodig. En op sommige wijken zit een maximum aantal verhuurde vakantiewoningen, om de huurmarkt te reguleren. Raadpleeg eerst de gemeente van de locatie waar je de vakantiewoning wil aanschaffen, voordat je een bod uitbrengt.

Stap 3: Vergelijk hypotheekvoorwaarden

Een vakantiewoning kan veelal gefinancierd worden bij de reguliere hypotheekverstrekkers – maar dan wel met andere uitgangspunten. Meestal kun je een vakantiewoning in Nederland tot maximaal 70% van de waarde laten financieren.

Naast de banken zijn er ook alternatieve (vastgoed)financiers die recreatiewoningen kunnen financieren. Bij de gebruikelijke verhuurhypotheek-verstrekkers kunnen dergelijke objecten vaak niet gefinancierd worden. Zij werken namelijk met producten die gebaseerd zijn op huurovereenkomsten. Als onafhankelijke adviseur kijken we met je mee en adviseren we de beste financiering – op basis van jouw wensen en de voorwaarden.

Welke kosten heb ik bij de aanschaf van een vakantiewoning?

Met een (verhuur)hypotheek kun je een deel van de aankoopsom laten financieren. Maar je hebt in alle gevallen ook eigen geld nodig – en daarnaast heb je te maken met extra kosten. Hieronder sommen we op met welke kosten je rekening moet houden:

Eigen inleg

Afhankelijk van het doel en je financiële situatie, kun je zo’n 70%  van de marktwaarde gefinancierd krijgen. Dat betekent dat je nog zo’n 30% plus kosten koper zelf moet inleggen.

Overdrachtsbelasting

Koop je een bestaande vakantiewoning over? Dan betaal je 10,4% over de aankoopsom aan overdrachtsbelasting.

Taxatie-, kadaster- en notariskosten

Bij de aanschaf van een (tweede) woning betaal je taxatie-, kadaster- en notariskosten. De precieze kosten zijn afhankelijk per situatie, maar houd rekening met ongeveer 3.000 euro.

Kosten voor een hypotheekadviseur

Financieringsvoorwaarden vergelijken kost veel tijd. Daarnaast is het lastig om – als je de taal van financiers niet spreekt – moeilijk om de juiste financiering te krijgen. Een hypotheekadviseur of intermediair helpt je hierbij. De bemiddelingskosten van Financiering-Bedrijfspanden bedragen 750 euro bij aanvang en 1% succesfee bij afronding bij financieringen tot 500.000 euro.

Vermogensbelasting

Over een vakantiehuis betaal je vermogensbelasting en de hypotheekrente is niet aftrekbaar – in tegenstelling tot een eigen woning. Dat komt omdat je eigen woning in Box 1 valt en een vakantiewoning in Box 3. De huurinkomsten hieruit zijn onbelast.

Verzekeringen en onderhoud

Daarnaast betaal je een maandelijks bedrag aan verzekeringen en sporadisch onderhoud. Neem dit mee in je begroting. Bereken wat je maandelijks kwijt bent aan de financiering van een vakantiewoning in onze rekentool en verstuur vrijblijvend je aanvraag voor een eerste kennismaking.

Hou daarnaast rekening met beheersvergoedingen als de woning onderdeel is van een vakantiepark. Deze afdracht kan liggen op zo’n 50% van de inkomsten als het volledige beheer uit handen is gegeven.

Een vakantiewoning aanschaffen met een financiering van Financiering-Bedrijfspanden?

Kies je voor een financieringstraject van Financiering-Bedrijfspanden, dan kun je rekenen op de volgende voordelen:

  • Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden
  • Je krijgt een vaste adviseur tijdens het gehele financieringstraject
  • Je ontvangt de scherpste financierings offertes voor je bedrijfspand
  • Volledige ondersteuning en advies bij het verduurzamen van je bedrijfspand
  • Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven en voorwaarden
  • Wij zijn de vastgoedexpert voor bedrijfspanden met toegang tot alle relevante financiers

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.