Een vastgoedhypotheek om je portefeuille uit te breiden

Producten worden duurder en de kans bestaat dat je inkomen niet evenredig meegroeit. Dat noemen we inflatie: je geld wordt minder waard. Investeer je nog niet in vastgoed? Dan laat je potentieel geld liggen. Het rendement op vastgoedinvesteringen levert aan twee kanten geld op. Enerzijds ontvang je huurinkomsten van je huurders en anderzijds wordt het bedrijfspand op termijn meer waard. Maar om te investeren in vastgoed, heb je misschien een vastgoedhypotheek nodig voor de financiering ervan. Op deze pagina vertellen we je meer over het investeren in vastgoed en de bijbehorende kosten.

Wat is een vastgoedhypotheek?

Een vastgoedhypotheek is een zakelijke lening waarmee je de aanschaf van vastgoed financiert. De kans is groot dat het bedrag niet op je spaarrekening staat en een bank of alternatieve financier kan je met deze investering helpen. Jij betaalt over dit leenbedrag rentekosten.

Een vastgoedhypotheek aanvragen: hoe werkt dat?

Of je nu je eerste pand aankoopt of je portfolio uitbreidt: bij de aanvraag van een vastgoedhypotheek doorloop je een aantal stappen. We lichten deze 5 stappen hieronder toe.

Stap 1: Bereken je kosten

Het is verleidelijk om tijdens je zoektocht naar een pand je te verliezen in panden die je niet kunt betalen. Je hebt je zinnen gezet op een bepaald pand en komt er bij de aanvraag van je vastgoedhypotheek achter dat het financieel niet haalbaar is. Zorg daarom dat je vooraf inzicht krijgt in je financiële situatie. Hoeveel % kun je zelf inleggen en wat kun je maandelijks missen aan hypotheeklasten?

De rekentool op onze website geeft op basis van de aanschafwaarde inzicht. Je ziet de minimale eigen inleg en de verwachte maandelijkse lasten.

Stap 2: Loop je aanvraag door met een specialist

Of je daadwerkelijk de gewenste financiering krijgt voor je vastgoedhypotheek, hangt af van je financiële gezondheid en huidige inkomsten. Banken en financiers willen geen risico lopen dat jij de maandlasten niet kunt betalen en hanteren hier bepaalde normen voor. Vergeet daarom niet om na het berekenen van je maandlasten de aanvraag vrijblijvend te versturen. Onze financieel expert loopt de aanvraag met je door en helpt je met andere vragen rondom de aankoop en financiering van vastgoed.

Stap 3: Houd rekening met aanvullende kosten

Bij de aankoop van vastgoed of een zakelijk pand komen een hoop kosten kijken. Een eigen buffer hebben is daarom noodzakelijk. Je krijgt maximaal 90% financiering voor je vastgoedhypotheek, dus dat betekent dat je minimaal 10% zelf inlegt voor de aankoop ervan. Daarnaast zijn er nog een aantal andere kosten:

  • Hypotheekrente: afhankelijk van het financieringsbedrag, de rentevaste periode en LTV (schuld-marktwaardeverhouding) betaal je tussen de 2,15% en 4,5% aan rente over het leenbedrag.
  • Overige kosten zoals taxatie, kadaster en notaris bedragen ongeveer 3.000 euro
  • Overdrachtsbelasting is 8% van het aankoopbedrag
  • Werk je met een hypotheekadviseur? Dan betaal je vaak opstartkosten en/of een succesfee

Stap 4: Bepaal je budget

Nu je inzicht hebt in je financiële situatie kun je bepalen wat je budget is voor de aankoop van vastgoed. Zorg dat je een buffer achter de hand houdt voor tegenvallende huurinkomsten en onvoorziene uitgaven. Je kunt nu gericht zoeken naar de juiste panden.

Stap 5: Bepaal de locatie en je eisen

Je gaat nu natuurlijk niet willekeurig op zoek naar een pand. Je bepaalt de locatie, doelgroep en budget. Wil je een winkelpand verhuren? Dan wil je misschien op een A-locatie in een stadscentrum focussen. Terwijl bij de verhuur van appartementen je liever zoekt naar een rustige wijk. Maak een wensenlijst en zoek op basis daarvan naar het geschikte bedrijfspand. Zodra je bod is geaccepteerd, kun je aan de slag met de aanvraag van je vastgoedhypotheek.

Al een pand op het oog? Neem contact op met onze specialisten voor de aanvraag van een vastgoedhypotheek.

De risico’s en voordelen van investeren in vastgoed

“Ieder nadeel heb z’n voordeel” was de bekende uitspraak van de legendarische Johan Cruijff. Investeren in vastgoed heeft een hoop voordelen, maar je moet wel bewust zijn van de risico’s.

De risico’s van investeren in vastgoed:

  • Houd rekening met koersrisico’s, achterstallige betalingen van huurders en renterisico’s.
  • Bij het verhuren van vastgoed komt veel kijken: beheer en onderhoud ligt bij de eigenaar.
  • Rendement is afhankelijk van de economische welvaart.
  • Je moet ten minste 10% aan eigen geld inleggen bij een vastgoedhypotheek.
  • Houd bij de aanvraag van je vastgoedhypotheek rekening met aanvullende kosten en laat je hierover informeren door een vastgoedspecialist.

Voordat je een vastgoedhypotheek afsluit is het belangrijk om op de hoogte te zijn van eventuele risico’s. Wanneer je ze in kaart hebt gebracht en een back-up plan gemaakt, kun je profiteren van de voordelen van investeren in vastgoed.

De voordelen van investeren in vastgoed

Het levert gemiddeld meer rendement op vergeleken met sparen of beleggen;

Je ontvangt op maandelijkse basis huurinkomsten: je hebt een extra inkomstenstroom;

Wanneer je het bedrijfspand in privé (Box 3) kunt aankopen kunnen de huuropbrengsten fiscaal onbelast zijn. Dit levert extra voordeel op.

Het is minder inflatiegevoelig;

Je spreidt je vermogen en loopt daardoor minder financieel risico;

Waarom kiezen voor een vastgoedhypotheek van Financiering-Bedrijfspanden?

Klaar om te verduurzamen? Een verduurzamingshypotheek via Financiering-Bedrijfspanden levert je de volgende voordelen op:

Wij zijn dé vastgoedexpert voor bedrijfspanden met toegang tot alle relevante financiers;

Je ontvangt de scherpste financierings-offertes voor je bedrijfspand;

Je krijgt een vaste adviseur/aanspreekpunt tijdens het gehele financieringstraject;

Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven/voorwaarden;

Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden.

Veelgestelde vragen rondom de verbouwing of verduurzaming van een bedrijfspand

Kan ik lenen als ik een BKR-registratie heb?

Een BKR-registratie hoeft niet altijd negatief te zijn. Bij het afsluiten van een telefoonabonnement of leaseauto heb je waarschijnlijk ook een BKR-registratie (wordt geregistreerd vanaf een bedrag van 250 euro). Wanneer de BKR-registratie negatief is (drie maanden op rij een betaalachterstand van ten minste 250 euro) heeft dit invloed op je lening. Om erachter te komen wat je kunt lenen, vul je bovenstaand formulier in. Onze adviseur beoordeelt dan de aanvraag.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.