Zakelijke hypotheek berekenen

Van dromen naar doen. Je geeft eindelijk vorm aan die lang gekoesterde droom: een eigen bedrijfspand kopen. Of je ziet de energierekeningen door de lucht vliegen en daarom wordt het tijd voor verduurzamingsmaatregelen. Wat je reden ook is: je wilt weten wat je kunt lenen. En daarom wil je je zakelijke hypotheek berekenen. Lees hier wat er allemaal komt kijken bij een zakelijke hypotheek of bereken direct je maandlasten. 

Wat is een zakelijke hypotheek?

Een zakelijke hypotheek is een langlopende lening voor de aanschaf, verbouwing of verduurzaming van een zakelijk pand. Je kunt het gebruiken omdat je bijvoorbeeld een eigen kantoor wilt starten, een winkel starten of om het pand te verhuren aan anderen. De looptijd is korter dan een hypotheek voor je woning: slechts 20 in plaats van 30 jaar.


Je zakelijke hypotheek berekenen: waar moet je rekening mee houden?

Voordat je Funda In Business afstruint of de zonnepanelen al in je digitale winkelmandje liggen, is het belangrijk dat je weet wat je kunt lenen.

Criteria zakelijke hypotheek voor de aankoop van een bedrijfspand

Bij de aankoop van een eigen bedrijfspand heb je eigen geld nodig: geen enkele financierder zal 100% aan marktwaarde financieren. Verder zijn er een aantal andere criteria:

  • Je krijgt maximaal 90% van de marktwaarde van het bedrijfspand gefinancierd.
  • Het is een lening met lineaire aflossing.
  • De maximale looptijd is 20 jaar.
  • Je moet ten minste twee jaar aan jaarcijfers aanleveren. 
  • De financieringshoogte wordt vastgesteld aan de hand van een recente NRVT taxatie, in combinatie met e betaalbaarheid binnen de onderneming. 
  • Het huidige of te verwachte energielabel kan van invloed zijn op de financieringshoogte.

Criteria zakelijke hypotheek voor de verbouwing of verduurzaming van een bedrijfspand

Je zuurverdiende centen vliegen samen met de gekoelde airco-lucht door je slecht geïsoleerde bedrijfspand naar buiten. Tijd om in het roer om te gooien en je bedrijfspand te verduurzamen. Niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Dit zijn de criteria voor een verduurzamingshypotheek

  • Je ontvangt maximaal 80% aan financiering van de marktwaarde bedrijfspand na aanpassing of verbouwing.
  • Het is een lening met lineaire aflossing.
  • De looptijd is tussen de 5 en 20 jaar.


Met welke kosten moet rekening houden bij de aanvraag van je zakelijke hypotheek?

Vanaf jongs af aan heb jij al een droom: de wereld mooier maken met jouw product of dienst. Eindelijk ben je op het punt aangekomen dat dit binnen handbereik ligt. Vergis je niet, want bij een zakelijke hypotheek komen een hoop zaken om de hoek kijken. We zetten op een rijtje met welke kosten je rekening moet houden.

Eigen middelen

Om een bedrijfspand te kunnen kopen, heb je eigen geld nodig: minimaal 10% van de aankoopprijs. Op een pand van 300.000 euro betekent dat ten minste 30.000 euro eigen inleg.

Rentes op je financiering

Ga je je zakelijke hypotheek berekenen, dan moet je ook rekening houden met rentekosten. Financiers verdienen geld door leningen te verstrekken en daarover een rentepercentage te vragen. Zie het als een vergoeding voor het geld dat jij leent. Het rentepercentage dat je betaalt hangt af van de hoogte financieringsbedrag, de rentevaste periode en LTV (schuld-marktwaarde verhouding). Hieronder vind je een overzicht van de rentepercentages die onze financiers vragen.

FinancieringsbedragHypotheekrente
Tot 300.000 euroTussen de 4.70% en 7.75%
Vanaf 300.000 tot 500.000 euroTussen de 4.20% en 7.35%
Vanaf 500.000 euro Tussen de 4.10% en 7.25%

Eenmalige kosten van derden

Ga je je zakelijke hypotheek berekenen, dan komen er naast de maandelijkse kosten ook wat eenmalige kosten. Dit zijn de volgende:

Taxatie, kadaster, notaris+/- 3.000 euro
Overdrachtsbelasting10,4% van het aankoopbedrag

Eenmalige kosten voor Financiering-Bedrijfspanden

Wij zijn een onafhankelijke partij en bemiddelen tussen banken, financierders en degenen die een financiering zoeken. Wij bieden zelf geen financieringen aan en ontvangen geen commissie van deze financiële instellingen. Daardoor hebben wij er geen persoonlijk voordeel bij om een bepaalde financiële aanbieder te adviseren.

Wij worden alleen door jou, de uiteindelijke klant, betaald voor het regelen van de financiering. Zie hieronder een overzicht van onze kosten.

IntakegesprekGratis
Startfee bij aanvang750 euro (excl. BTW)
Succesfee bij afronding1% over leensom excl BTW, bij financieringen tot € 500.000, met een minimum van € 1.950,- excl BTW. Bij financieringen boven dit bedrag zijn de kosten in overleg.

Alleen wanneer we écht voor je aan de slag gaan, betaal je. Levert de aanvraag uiteindelijk niet degewenste financieringop en besluit je geen gebruik te maken van de zakelijke financiering? Dan betaal je daar ook niet voor.

Je bedrijfshypotheek regelen via Financiering-Bedrijfspanden

Door onze jarenlange ervaring binnen de financiële- en vastgoedmarkt kunnen we helpen om je in contact te brengen met de juiste specialisten. We helpen je niet alleen met de aanvraag van je bedrijfshypotheek, maar ook met het vinden van het juiste pand of je in contact te brengen met de juiste specialisten. De voordelen voor jou op een rijtje”

Je zakelijke hypotheek berekenen met onze rekentool

Direct weten wat jouw maandelijkse lasten zijn? Onze rekentool geeft direct een indicatie hoeveel je zelf moet inleggen en bepaalt op basis van het aankoopbedrag, de gewenste eigen inleg en de rentevaste periode je maandelijkse lasten. Dit is een indicatie en de daadwerkelijke lasten kunnen lager liggen. Verstuur altijd je aanvraag om precies te weten wat je maandelijks aflost.

Zakelijke hypotheek voor je bedrijfspand berekend, en nu?

Je hebt je hypotheekaanvraag gedaan of misschien is de hypotheek al rond. Nu kun je dus eindelijk die volgende stap zetten: een geschikt bedrijfspand zoeken of een bod uitbrengen. De locatie van je zakelijke pand is enorm belangrijk, je wil een strategische ligging hebben. Ook kun je, nu je weet hoeveel je kunt lenen, binnen de juiste prijsrange panden selecteren. Houd hierbij rekening met de volgende zaken:

  • De oppervlakte van het pand
  • De financieringsmogelijkheden
  • De bedrijfsdoeleinden
  • Eventuele doorgroeimogelijkheden
  • De bereikbaarheid
  • Parkeergelegenheid
  • De uitstraling van het pand
  • De mogelijkheid voor verhuur of aanbouw
  • Erfpacht
  • Vergunningen
  • Gemeentelijke aanschrijvingen
  • Brandveiligheid van het pand
  • Bruikbaarheid
  • Het energielabel en andere milieu-eisen

Je wil niet voor verrassingen komen te staan. En daarom is het belangrijk om een bouwkundig rapport aan te vragen zodra je oog op een potentieel bedrijfspand is gevallen. Door onze jarenlange ervaring binnen de financiële- en vastgoedmarkt kunnen we helpen om je in contact te brengen met de juiste specialisten.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.