• Advies? Bel +31 (0)30 – 22 700 66

Zakelijke krediet aanvragen voor de aankoop of verduurzaming van je bedrijfspand

Van dromen naar doen. Jouw ondernemersmentaliteit zorgt ervoor dat je van aanpakken weet en dromen waarmaakt. Zo wil je bijvoorbeeld een bedrijfspand kopen om een winkel te starten of wil je je kantoorpand verduurzamen om je steentje bij te dragen aan het milieu. Voor niets gaat de zon op en daarom ben je op zoek naar een zakelijk krediet voor de aankoop of verduurzaming van je bedrijfspand. Benieuwd hoe onze vastgoedexperts je kunnen helpen? Je leest het op deze pagina.

Wat houdt een zakelijk krediet van Financiering-Bedrijfspanden in?

Een eigen bedrijfspand kopen staat hoog op de wensenlijst van veel ondernemers. Een zakelijk krediet van Financiering-Bedrijfspanden is een lening voor zakelijke doeleinden, voor de aankoop of verduurzaming van je bedrijfspand. Dit is een langlopende lening die je binnen 5 tot 20 jaar moet aflossen.

Wat zijn de voorwaarden van een zakelijk krediet bij Financiering-Bedrijfspanden?

Voordat je een bod uitbrengt op een zakelijk pand of de waterpomp al in je digitale winkelmandje ligt, is het eerst verstandig om je financiële mogelijkheden te berekenen. Als ondernemer wil je dat je investering zichzelf terugverdient. En daarnaast is het belangrijk dat je een buffer hebt: je moet, afhankelijk van het doel en je financiële situatie, ten minste 10% aan eigen geld inleggen. Dit zijn de criteria waarmee je rekening moet houden:

Voorwaarden van een zakelijk krediet voor de aankoop van een bedrijfspand

  • Je krijgt maximaal 90% van de aankoopwaarde gefinancierd
  • Het is een lening met lineaire aflossing
  • De maximale looptijd is 20 jaar
  • Je moet ten minste twee jaar aan jaarcijfers aanleveren
  • De financieringshoogte wordt vastgesteld aan de hand van een recente NRVT taxatie, in combinatie met de betaalbaarheid binnen de onderneming
  • Het huidige of te verwachte energielabel kan van invloed zijn op de financieringshoogte

Voorwaarden van een zakelijk krediet voor de verduurzaming van een bedrijfspand

  • Je ontvangt maximaal 90% aan financiering van de marktwaarde bedrijfspand na aanpassing of verbouwing
  • Het is een lening met lineaire aflossing
  • De looptijd is tussen de 5 en 20 jaar

Het energieverbruik van je de bedrijfspand wordt uitgedrukt in een energielabel. Hoe hoger het label (energielabel A is het hoogste), hoe lager je verbruik. Wist je dat de meeste kantoorpanden vanaf 100 m2 ten minste energielabel C moeten hebben vanaf 1 januari 2023? Verduurzamen is dan niet alleen verstandig, maar in veel gevallen ook noodzakelijk.

Een zakelijk krediet berekenen

Voor de aankoop of verduurzaming van je bedrijfspand heb je zelf een spaarpotje nodig. We zetten alle kosten voor je op een rijtje, zodat je niet achteraf voor verrassingen staat.

Inbreng van eigen geld

Voor de aankoop van je bedrijfspand heb je ten minste 10% (plus kosten koper) aan eigen geld nodig. Op een aankoopwaarde van 300.000 betekent dit ten minste 30.000 euro. Voor de verduurzaming van je pand moet je tenminste 20% zelf financieren.

Rentekosten

Bij een zakelijk krediet horen rentekosten. Financiers lenen jou een bepaald bedrag en krijgen hier een vergoeding voor. Dat maakt het aantrekkelijk voor hen om jou het geld te lenen. Het rentepercentage dat je betaalt hangt af van de hoogte financieringsbedrag, de rentevaste periode en LTV (schuld-marktwaarde verhouding). Hieronder vind je een overzicht van de rentepercentages die onze financiers vragen.

FinancieringsbedragHypotheekrente
Tot 300.000 euroTussen de 2,8% en 4,5%
Vanaf 300.000 tot 500.000 euroTussen de 2,35% en 4,15%
Vanaf 500.000 euro Tussen de 2,15% en 3,95%

Eenmalige kosten

Bij de aankoop van een bedrijfspand zijn een aantal eenmalige kosten inbegrepen. Dit zijn de volgende:

Taxatie, kadaster, notaris+/- 3.000 euro
Overdrachtsbelasting8% van het aankoopbedrag
IntakegesprekGratis
Startfee bij aanvang750 euro (excl. BTW)
Succesfee bij afronding1% over leensom, bij financieringen tot 500.000 euro. Bij financieringen boven dit bedrag zijn de kosten in overleg.

De verschillende zakelijke kredietverstrekkers

Wanneer je je financiële situatie in kaart hebt gebracht en een duidelijk plan hebt opgesteld, kun je het beste via ons een zakelijk krediet aanvragen. Wij zetten alles voor je op een rijtje en kijken kritisch naar alle voorwaarden en condities van het krediet. Veelal wordt als eerste gekeken naar de rentekosten maar ook type aflossing, looptijd, mogelijkheid vervroegd en boetevrij aflossen zijn allemaal belangrijke zaken waarop een keuze gemaakt kan worden. Wij willen dat ondernemers weten waarvoor ze een handtekening zetten en zien het als onze plicht in begrijpelijke taal te adviseren waarvoor ze kunnen kiezen.

Wij zijn een onafhankelijke partij en bemiddelen tussen banken, financierders en degenen die een financiering zoeken. Wij bieden zelf geen financieringen aan en ontvangen geen commissie van deze financiële instellingen. Daardoor hebben wij er geen persoonlijk voordeel bij om een bepaalde financiële aanbieder te adviseren. Wij kijken welke financiering het beste past bij jouw situatie en daarmee ontvang je advies op maat.

Een zakelijk krediet aanvragen

Een zakelijk krediet aanvragen via Financiering-Bedrijfspanden? In slechts 5 stappen regel je het

  1. Via onze rekentool vul je de aanschafwaarde in en geef je aan hoeveel eigen geld je wilt inleggen: je krijgt dan direct een overzicht van de verwachte maandelijkse lasten.
  2. Je vult alle benodigde gegevens over het bedrijfspand in.
  3. Je verstuurt je aanvraag en binnen 24 uur neemt onze vastgoedexpert contact met je op.
  4. De aanvraag wordt doorgenomen en er wordt een passend advies gegeven.
  5. Bij akkoord sluit je de zakelijke lening af en kun je starten met je ondernemersdroom.

De voordelen van een zakelijke lening aanvragen via Financiering-Bedrijfspanden

Wij zijn dé vastgoedexpert voor bedrijfspanden met toegang tot alle relevante financiers;

Je ontvangt de scherpste financierings-offertes voor je bedrijfspand;

Je krijgt een vaste adviseur/aanspreekpunt tijdens het gehele financieringstraject;

Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven/voorwaarden;

Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.