• Advies? Bel +31 (0)30 – 22 700 66

Fiscaal voordeel met de Energie Investeringsaftrek

Een investering die goed is voor je portemonnee én het milieu: daar heb je als ondernemer wel oren naar. Door de stijgende energierekeningen en verduurzamingsmaatregelen is het een goed moment om je hierin te verdiepen. Als je duurzaam wilt ondernemen, dan is de energie investeringsaftrek misschien wel wat voor jou. Op deze pagina vertellen we meer over deze subsidie en hoe jij hiervan profiteert.

Wat is de Energie Investeringsaftrek?

De Energie investeringsaftrek (EIA) is een subsidie waarmee de overheid ondernemers stimuleert om duurzamer te ondernemen. Deze fiscale aftrekregeling is bedoeld voor Nederlandse ondernemers die investeren in duurzame bedrijfsmiddelen zoals HR-pomp, warmtepomp of zonnepanelen. Dat betekent dat je relatief goedkoop investeert én geniet van de financiële voordelen op de lange termijn.

Naast de afschrijving mag je als ondernemer ook een extra bedrag aftrekken van de winst. Voor 2021 en 2022 is deze aftrek 45,5%.

In welke middelen kun je investeren met de energie investeringsaftrek?

Middelen die bijdragen aan de reductie van CO2 of andere energiezuinige technieken, vallen onder deze investeringsaftrek. Je kunt onder andere in de volgende zaken investeren:

  • HR-luchtverwarmer
  • HR-glas
  • Warmtepomp
  • LED-verlichtingssysteem
  • Warmtepompboiler
  • Zonnepanelen
  • Gevelschermen
  • Windwatermolen
  • Elektrische ovens
  • Infraroodpanelen

Het is belangrijk dat de investering op de energielijst van de Rijksoverheid staat.

Wanneer kom je in aanmerking voor de energie investeringsaftrek?

Om voor de EIA subsidie in aanmerking te komen, worden er een aantal voorwaarden gesteld:

  • De investering is ten minste 2.500 euro per middel;
  • Het middel waarin je investeert heb je nog niet eerder gebruikt;
  • Dit middel staat op de energielijst;
  • Je hebt niet ook al de milieu-investeringsaftrek aangevraagd voor dit middel;
  • De EIA subsidie geldt niet voor onderhoud van deze middelen.

Kosten voor grond, (recreatie)woningen, personenauto’s en vaartuigen die een andere bestemming hebben dan beroepsvervoer, dieren, effecten, vorderingen, goodwill, vergunningen, ontheffingen, concessies en andere publiekrechtelijke dispensaties komen niet in aanmerking.

De voordelen van deze duurzame investeringsaftrek

Goed voor je portemonnee én het milieu, die energie investeringsaftrek. Maar het levert nog meer voordelen op, namelijk:

  • Je draagt bij aan een betere wereld voor de volgende generatie.
  • Je wordt minder afhankelijk van niet-duurzame energie.
  • Je hebt meer grip op je energierekening.
  • De meeste duurzame investeringen verdien je, mede dankzij de subsidie, binnen enkele jaren terug.
  • Vanuit de overheid kom je naast deze subsidie nog in aanmerking voor andere fiscale voordelen.
  • De meeste ondernemers met een kantoor van 100m2 of meer moeten vanaf 2023 energielabel C hebben. Heb je nu geen energielabel of label D t/m G? Dan moet je sowieso verduurzamen.

Je verduurzaming financieren

Aantrekkelijk of noodzakelijk: nú is het moment om te verduurzamen. Maar dat betekent ook vooraf geld moet investeren, dat je misschien niet hebt. Via Financiering-Bedrijfspanden kun je geld lenen om een nieuw bedrijfspand te kopen óf je huidige bedrijfspand te verduurzamen. Aan de hand van 4 stappen ga je aan de slag met de aanvraag van je lening.

Stap 1: Zet de kosten en baten op een rij

Als je gaat verduurzamen, wil je vooraf weten wat de benodigde investering is en wat het oplevert. Breng daarom per middel in kaart hoeveel je moet investeren, wat je naar verwachting maandelijks bespaart en na hoeveel jaar je de investering hebt terugverdiend. Zo bereken je het benodigde leenbedrag.

Stap 2: Bepaal je maandlasten

Zodra je het leenbedrag weet, wil je je maandelijkse lasten bepalen. Via onze rekentool kun je aan de hand van je gewenste financiering inzien wat de rentekosten zijn en wat je ongeveer maandelijks aflost. Houd als richtlijn aan dat deze kosten maximaal 30% van je inkomen zijn.

Stap 3: Houd rekening met aanvullende kosten

Bij de aankoop van vastgoed of een zakelijk pand komen een hoop kosten kijken. Een eigen buffer hebben is daarom noodzakelijk. Je krijgt maximaal 90% financiering voor je vastgoedhypotheek, dus dat betekent dat je minimaal 10% zelf inlegt voor de aankoop ervan. Daarnaast zijn er nog een aantal andere kosten:

  • Hypotheekrente: afhankelijk van het financieringsbedrag, de rentevaste periode en LTV (schuld-marktwaardeverhouding) betaal je tussen de 3,2% en 5,5% aan rente over het leenbedrag.
  • Overige kosten zoals taxatie, kadaster en notaris bedragen ongeveer 3.000 euro
  • Werk je met een hypotheekadviseur? Dan betaal je vaak opstartkosten en/of een succesfee.

Stap 4: Verstuur je aanvraag

Wat je daadwerkelijke kosten zijn en hoeveel je kunt lenen, hangt af van je financiële situatie. Verstuur daarom altijd je ingevulde aanvraag. Onze financieel adviseur neemt dan vrijblijvend contact met je op om je aanvraag door te nemen, vragen te beantwoorden en je te adviseren. Op basis daarvan kun je de aanvraag definitief indien en gaan wij voor je aan de slag.

Je financiering regelen via Financiering-Bedrijfspanden

Kiezen voor een verduurzamingshypotheek via ons? Dan profiteer je van de volgende voordelen:

Je ontvangt een financiering tot max. 80% van de marktwaarde bedrijfspand (na aanpassing/ verbouwing);

Ons financieringstraject heeft korte en heldere tijdslijnen;

Als onafhankelijke partij vergelijken we verschillende financiers en bepalen we op basis van jouw situatie de financier met de scherpste rentes en beste voorwaarden;

Je hebt gedurende het hele traject één vast aanspreekpunt met jarenlange ervaring in de vastgoedbranche;

Toegang tot ons netwerk van energieadviseurs voor maatadvies voor je bedrijfspand.

Veelgestelde vragen rondom de verbouwing of verduurzaming van een bedrijfspand

Kan ik lenen als ik een BKR-registratie heb?

Een BKR-registratie hoeft niet altijd negatief te zijn. Bij het afsluiten van een telefoonabonnement of leaseauto heb je waarschijnlijk ook een BKR-registratie (wordt geregistreerd vanaf een bedrag van 250 euro). Wanneer de BKR-registratie negatief is (drie maanden op rij een betaalachterstand van ten minste 250 euro) heeft dit invloed op je lening. Om erachter te komen wat je kunt lenen, vul je bovenstaand formulier in. Onze adviseur beoordeelt dan de aanvraag.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.