Winkelruimte kopen voor verhuur

Investeren in vastgoed: een kans om meer rendement uit je vermogen te halen. Mits je weet wat je doet. Onbezonnen starten in een vastgoedavontuur is risicovol. Daarom ben je je aan het verdiepen in de verschillende markten en rendementen. Je wilt bijvoorbeeld een winkelruimte kopen voor de verhuur. Op deze pagina vind je meer over de stappen die je daarin moet nemen en waar je rekening mee moet houden bij de verhuur van die winkelruimte.

Stap 1: Je doel bepalen

Bij de aankoop van een bedrijfspand moet je allereerst het doel bepalen. Koop je een bedrijfspand om vanuit hier de productie van je eigen bedrijf op te schroeven of koop je – zoals in dit geval – een winkelruimte om te verhuren aan een retailer? Het doel van de aankoop heeft namelijk invloed op de financierbaarheid. Een bedrijfspand dat je aankoopt, wordt maximaal tot 70% gefinancierd.

Voor verhuurde woningen geldt een maximum van 85% van de marktwaarde in verhuurde staat en voor bedrijfspanden geldt een maximum van 70% van de marktwaarde in verhuurde staat. Bij winkelpanden ligt de definitieve financierbaarheid vaak lager, door de kwetsbaarheid van de detailhandel. Ga in je berekeningen daarom uit van een maximale financiering tussen de 70% van de marktwaarde. Je hebt dus, los van kosten koper, minimaal 30% eigen geld nodig om een winkelruimte te kopen.

Op basis daarvan kun je alvast je maximale budget berekenen. Bereken je mogelijkheden hier.

Stap 2: Een geschikte winkelruimte zoeken

Het hele koopproces van de aankoop van je winkelpand begint natuurlijk bij de zoektocht. Via een makelaar, Funda Business of je lokale netwerk kun je geschikte panden vinden. Bepaal vooraf (eventueel met een vastgoedspecialist) de eisen: locatie en budget zijn het belangrijkste. Ga je een winkelpand kopen, houd dan bij de selectie van panden rekening met de volgende eisen:

  • Er zijn geen hoge service- of erfpachtkosten;
  • Het pand heeft de juiste bestemming voor het gewenste gebruik;
  • Er zijn voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de middellange termijn;
  • De staat van het winkelpand en de verwachte onderhoudskosten zijn laag;
  • Het pand heeft een goede verkoopbaarheid en een gunstige waardeontwikkeling;
  • Het pand is duurzaam en toekomstbestendig (lees hier waarom een duurzaam pand belangrijk is);
  • Het pand is gelegen op een – voor de doelgroep – gunstige locatie. Voor een winkelruimte zoek je bijvoorbeeld naar een A-locatie in een stadscentrum.

Stap 3: Achterhaal het energielabel

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Niet alleen voor de wereld van morgen, maar ook voor je eigen portemonnee. Hoe zuiniger een (bestaand) pand is, hoe lager je maandelijkse energiekosten zijn. Ook is dit positief voor de marktwaarde van het pand. Je kunt meer vragen voor de huurprijzen én het zorgt voor waardestijging bij verkoop.

De mate van uitstoot wordt bepaald aan de hand van energielabels. Dit is label A t/m G. Hoe hoger (A) het energielabel, hoe zuiniger het pand is. Veel kantoorpanden moeten vanaf 2023 een energielabel C hebben. Daarom is het belangrijk dat je, voor de verkoop, weet wat het energielabel is. Bij de verkoop van een pand is het hebben van een energielabel verplicht.

Heeft het pand een goed energielabel, maar zie je nog ruimte voor verbetering? Nú is het moment om te verduurzamen. De overheid heeft verschillende subsidies en maatregelen – waaronder de EIA, BMBK, VAMIL & MIA – die ondernemers stimuleert om met aantrekkelijke fiscale voordelen hun bedrijfsmiddelen en bedrijfspanden te verduurzamen.

Stap 4: Kies je voor bestaand vastgoed of nieuwbouw?

Een belangrijke factor om rekening mee te houden: kies je voor een bestaand pand of ga je een nieuwe winkelruimte kopen? Aan nieuwbouwprojecten zitten een aantal voordelen. Het wordt volgens de nieuwste standaarden gebouwd: het is een energiezuinig pand. Daarnaast betaal je geen overdrachtsbelasting (10,4% van de aankoopsom) en heb je – in vergelijking met bestaand vastgoed – vaak lagere stook- en onderhoudskosten en een gunstige waardeontwikkeling. Een nieuw, energiezuinig bedrijfspand biedt vaak betere financieringsmogelijkheden.

Kies je voor een nieuwbouw winkelpand, dan heb je de mogelijkheid om het gebruiksklaar aan te kopen of te laten bouwen in eigen beheer. In het laatste geval betekent dit dat je zelf een perceel aankoopt en met een aannemer de bouw begeleidt.  Belangrijk is om in de koop- en aanneemovereenkomst de doorbelasting van aanvullende kosten of prijsverhogingen vast te leggen. Bouw- en materiaalkosten stijgen namelijk sterk.

Stap 5: Een bod uitbrengen

Staan de lichten op groen en wil je een specifieke winkelruimte kopen? Tijd om een bod uit te brengen.

Stap 6: Starten met een financieringstraject

Zodra je bod is geaccepteerd, wordt het financieringstraject in gang gezet. Inzicht in je financiën is essentieel om de haalbaarheid te toetsen. Bereken via onze tool hoeveel jij maximaal kunt laten financieren en wat de maandelijkse lasten ongeveer zijn.

Waarmee moet je rekening houden als je een winkelpand gaat kopen voor de verhuur?

Voor veel vastgoedmagnaten heeft investeren in panden voor de verhuur bepaald geen windeieren gelegd. Maar dat betekent niet dat succes gegarandeerd is. Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom zetten we een aantal punten op een rijtje waarmee je rekening moet houden voordat je je handtekening onder het koopcontract zet.

  • In sommige regio’s is de detailhandel kwetsbaar. Daardoor is het lastiger om een pand te verhuren. Dit heeft invloed op de hoogte van de financierbaarheid. Doe daarom grondig onderzoek en bereken vooraf het verwachte rendement.
  • Screen vooraf duidelijk de huurders, zeker als je een huurcontract van drie jaar of langer aangaat. Daarnaast zul je in de retail doorgaans sneller verloop zien in je panden dan wanneer je in andere bedrijfspanden investeert.
  • Ga je een winkelpand kopen voor de verhuur, houd rekening met de maximale financieringshoogte van 70% van de marktwaarde – waarbij in de praktijk vaak tussen de 60-65% wordt gefinancierd. Wij hebben een groot netwerk van verschillende investeerders – van banken tot alternatieve financiers zodat we jou de beste mogelijkheden op het gebied van een financiering kunnen bieden. Houd er rekening mee dat je zo’n 35 – 40% eigen geld moet inleggen, exclusief kosten koper. Dit laatste wordt nooit door een bank gefinancierd.
  • Je dient al een huurder voor je winkelpand te hebben bij aanvang van het financieringstraject.

Een winkelpand kopen met een financiering via Financiering-Bedrijfspanden

Wij zijn dé vastgoedexpert voor bedrijfspanden met toegang tot alle relevante financiers;

Je ontvangt de scherpste financierings-offertes voor je bedrijfspand;

Je krijgt een vaste adviseur/aanspreekpunt tijdens het gehele financieringstraject;

Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven/voorwaarden;

Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden.

Veelgestelde vragen rondom verhuurhypotheken

Wat is een verhuurhypotheek?

Een verhuurhypotheek is een hypotheek of financiering voor verhuurd onroerend goed. Dit kan zijn een financiering op een zakelijk pand (bedrijfspand) of een woning. De voorwaarden bij een dergelijke lening zijn dat het object verhuurd is (en blijft) en er een marktconforme huur wordt ontvangen.

Hoeveel kan ik lenen voor een verhuurhypotheek?

Hoeveel je kunt lenen, is onder andere afhankelijk van de waarde (gebaseerd op een taxatie) en de huurstroom van het object. Daarnaast hangt de hoogte van de financiering  af van het type object. Zo kan een verhuurde woning gefinancierd worden tot maximaal 85% van de marktwaarde in verhuurde staat. Stel, de woning is 400.000 euro waard in verhuurde staat, dan is de hoogte van de financiering tussen de 240.000-340.000 euro. Op verhuurde bedrijfspanden (kantoren, winkels ed) wordt maximaal 70% van de marktwaarde gefinancierd.

Moet ik een taxatie laten uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierover informeren.

Welke aanvullende kosten heb ik bij een verhuurhypotheek?

Bij de aankoop van een woning betaal je 10,4% overdrachtsbelasting. Daarnaast betaal je ongeveer +/- 3.000 euro aan kosten voor de taxatie, het kadaster en de notaris. Werk je samen met Financiering-Bedrijfspanden voor het regelen van je verhuurhypotheek? Dan betaal je 750 euro bij aanvang en bij succesvolle afronding 1% over de leensom (bij financieringen tot 500.000 euro).

Hoeveel betaal ik aan rentekosten?

De hoogte van de rentekosten zijn afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV) maar ook het type object. Rentekosten voor een verhuurhypotheek liggen momenteel tussen de 6,25% en 7,3%. De rente voor zakelijke verhuur (bedrijfspanden) hoger ligt dan voor de verhuur van woningen.

Kan ik boetevrij extra aflossen op mijn verhuurhypotheek?

Je kunt jaarlijks boetevrij tot 10% aflossen.

Kan ik een tweede woning voor de verhuur kopen zonder eigen geld?

Een verhuurhypotheek dekt maximaal 85% van de waarde van het pand in verhuurde staat. Dat betekent dat je 15% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand - exclusief kosten koper. Binnen vastgoed wordt vaak gebruikgemaakt van hefboomwerking. Dit betekent dat je de waardestijging op het pand benut om een hogere financiering op te halen op het bestaande pand. Die extra middelen kun je dan inzetten om nieuw verhuurd object aan te kopen, in combinatie met een stuk financiering op dat nieuwe pand.